En la darrera entrada vam parlar de dos eines de la web 2.0, els blocs i les wikis i en aquesta anem a explicar dues més: les Webquests i el caça tresors. Per tal de que les comprengueu el millor possible expondrem una definició i explicarem cadascuna de les seues parts. A més, exposarem alguns avantatges i inconvenients d'aquestes eines, així com algunes sugerècies. Per últim, com en totes les entrades anteriors, relacionarem aquestes dues eines amb l'educació primària.
QUÈ ÉS?
Una webquest és una activitat d'investigació on la informació que hem d'emprar ha de procedir de recursos d'Internet. L'activitat es centra més en l'ús, anàlisi i síntesi que en la recerca i els alumnes han de treballar autònomament construint el seu coneixement, tot i que el docent orienta el procés d'aprenentatge.
Trobem dos tipus de Webquest:

Entre aquestos dos tipus de Webquest no podem triar quin és el millor i quin és el pijor, el mestre ha de prendre la decisió de quina fer depenent dels alumnes i del temps de que disposa.
PARTS D’UNA WEBQUEST
Les webquests consten de cinc parts que el mestre haurà de realitzar per a que els seus alumens puguen fer la tasca d'investigació:
Les webquests consten de cinc parts que el mestre haurà de realitzar per a que els seus alumens puguen fer la tasca d'investigació:
Introducció: presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
Tasca: s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest.
Procés: on s’indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
Avaluació: Procés on s’indiquen els aspectes que es valoraran i com es valoraran.
Conclusió: on apareixen unes reflexions finals.

EXEMPLES DE WEBQUESTS
Ací us deixe algunes webquests que podeu consultar per a comprendre millor què és una Webquest i que, si sou mestres, podeu emprar amb els vostres alumnes:
CAÇA DEL TRESOR
QUÈ ÉS?
La caça del tresor és un tipus d'activitat per a integrar Internet en el currículum. Cosisteix en una sèrie de preguntes i una llista d¡adreces o pàgines web de les quals poden extreure's o infere-se les respostes.
A més, existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tots els coneixements que s'han desenvolupat en els passos anteriors.
PARTS D'UNA CAÇA DEL TRESOR
EXEMPLES DE CAÇA DEL TRESOR:
Ací teniu exemples de Caça del Tresor a Primària que podeu emprar:
¿CÓM CREAR UNA WEBQUEST O UNA CAÇA DEL TRESOR?
Fins ara hem explicat què és una caça del tresor i una Webquest així com us hem deixat alguns exemples que podeu emprar en les vostres classes. Però si voleu presentar una Webquest o una caça del tresor als vostres alumnes d'una informació concreta que no trobeu feta en Internet heu de saber com fer-la vosaltres mateixos.
Pot semblar una tasca complicada, però no ho és. Només heu de seguir pas a pas les indicacions d'aquestos tutorials i sereu uns experts. Mereix la pena que us esforceu per aprendre, ja que és un recurs que si sabeu, ho emprareu moltes vegades en les vostres aules.
- Bon recurs per a desenvolupar i aprofundir en diversos continguts didàctics, és una activitat que ajuda a complementar l’ensenyament i també l’aprenentatge.
- L’educador té la llibertat total per estructurar l’aprenentatge a la seva manera i per introduir continguts relacionats amb la matèria o no.
- És una eina pensada perquè l’alumne sigui el protagonista de l’acció educativa, de manera que amplia l’autonomia de l’estudiant en la gestió dels aprenentatges.
- Desenvolupament de la capacitat analítica i el pensament crític dels alumnes.
- Facilita experiències d’aprenentatge significatives per als estudiants.
INCONVENIENTS D'AQUESTES EINES DE LA WEB 2.0
- Les webquest tenen una gran facilitat en quedar-se obsoletes, ja que al tractar-se d’una activat d'avanç tecnològic requereix una renovació constant, és a dir, actualitzar-la periòdicament.
- Els educadors no disposen dels coneixements necessàris sobre l’aplicació de les noves tecnologies, fet que genera un distanciament entre educadors i alumnes per no compartir una mateixa base.
- Per part dels estudiants, al estar ja tant vinculats amb recursos tecnològics durant tota la seva escolarització, veuen les webquest com una tasca qualsevol. És molt habitual per a ells interactuar amb internet per extreure’n aprenentatges.
- Per part dels estudiants, al estar ja tant vinculats amb recursos tecnològics durant tota la seva escolarització, veuen les webquest com una tasca qualsevol. És molt habitual per a ells interactuar amb internet per extreure’n aprenentatges.
SUGERÈNCIES PER A EMPRAR AQUESTES EINES
- Heu de fer una introducció al tema sobre el que tractarà la Webquest o Caça del Tresor avanç de plantejar l'activita. Aquesta introducció no ha de ser obligatòriamente oral, pot tractar-se d'alguna activitat inicial motivadora.
- Cal donar una classe prèvia sobre conceptes bàsics informàtics si els alumnes encara no els han adquirit.
IMPLICACIONS EN L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Després de haber analitzat què són i per a que serveixen les Webquest i la Caça del Tresor, jo tinc clar que vull emprar-les en el meu futur com a docent. I a ti? T'agradaria que s'empraren en l'escola?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada