- Aplicar Informàtica en Educació
- Aplicar Educació en Informàtica i
- Assegurar el desenvolupament del propi camp.
Per a aconseguir-ho a les escoles s'han d'emprar les TIC, aprofitant els programes amb suport informàtic així com materials educatius informàtics. Si voleu conèixer millor aquests conceptes així com els criteris que han de seguir els maestres per a tria els materials o programes més adequats llegiu amb atenció aquesta entrada!
PROGRAMES AMB SUPORT INFORMÀTIC
Els programes o recursos informàtics han d'intervindre en el procés educatiu produint resultats possitius en el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aquests programes podem classificar-los en tres grups:
- Eines d’usuari de propòsit general: S'utilitzen per a facilitar tasques de recollida, presentació o gestió de dades, processadors de text, bases de dades, mapes conceptuals.
- Jocs i programes d’entreteniments: Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i fins i tot, aprenentatge de continguts.
- Programes interactius d’aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat. Dintre del qual destaquem 2 grans grups:
- Aprenentatge de continguts: Té com objectiu principal facilitar a l’usuari la construcció o realització d’aprenentatge a través d’entorns interactius.
- Desenvolupament de la creativitat. Tenen com objectiu principal exigir l’elaboració final d’un producte a partir d’una combinació d’element.
MATERIALS INFORMÀTICS EDUCATIUS
Gràcies a les noves tecnologies, disposem d'una gran quantitat de materials educatius en Internet que podem emprar a les aules ajustant-nos a les característiques dels nostres alumnes.
Si volem clasificar els materials que trobem en la xarxa podem dividir-los en 3 grups:
- Programari específic i material audiovisual. Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret.
- Eines d’autor. Permet l’adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell.
- Eines creatives. Orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.
CARACTERÍSTIQUES DE LES EINES D’AUTOR
Centrant-nos en les eines d'autor, el segon tipus de materials que hem comentat, cal destacar que son a
plicacions orientades a la creació de materials educatius, que integrin tots els components d’un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar.
Entre les seves característiques més importants destaquem:
- Permeten adaptar la informació, la seva presentació i seqüenciació a les necessitats de l’alumne.
- Permeten relacionar la informació i les seves fonts.
- Permeten incloure qüestionaris i proves que avaluïn els coneixements arribats.
- Permeten activar animacions i videos explicatius, incorporar sons i un llarg etcètera de recursos multimèdia.
CRITERIS DE SELECCIÓ QUE PORTA A TERME EL MESTRE
Avanç de triar un determinat programa o material, el mestre ha de tindre en compte els següents criteris entre altres:
- Facilitat d’ús versus llibertat creativa.
- Programació automàtica
- Interoperatibilitat i standards.
- Adaptació a diferents estils d’aprenentatge.
- Fitxers multimèdia
- Extensibilitat.
EXEMPLES D'EINES D'INFORMÀTICA EDUCATIVA
Després d'haber explicat en general que són les eines de autor i els materials educatius que podem trobar a la web cal possar exemples concrets de programes que podem utilitzar els mestres del segle XXI per a crear els seus pròpis recursos didàctics TIC com són:
- Jclic. Està format per un conjunt d’aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d’activitats educatives: trencaclosques, aasociacions, exercicis de textos, paraules creuades...
- Hot potatoes: és un conjunt de sis eines d’autor, desenvolupat per l’equip del University of Victoria CALL Laboratory Research and Developement que el permeten elaborar exercicis interactius basats en pàgines Web.
- Squeak: és un entorn de treball en el qual el professor pot no solament presentar els continguts de la seva matèria, sinó també dissenayar i desenvolupar activitats i exercicis pràctics de tipología molt variada, simulacions, jocs d’associació i per descomptat activitats d’avaluació.
- Malted: és potser l'eina d'autor més completa per a la creació de continguts educatius digitals per idiomes. Compta amb nombroses plantilles sobre les fàcilment es poden crear recursos per per practicar les quatre destreses i un editor que permet compilar unitats didàctiques digitals completes. És l'única eina d'autor que permet l'enregistrament de veu de l'alumnat, digitalitzant així també el treball a l'aula de les competències comunicatives, i que a més permet la seva posterior avaluació per part del professorat, ja que els enregistraments romanen en l'equip en el que s'han realitzat.
- Ardora: és una eina senzilla que permet crear tant activitats en format html com pàgines multimèdia: mots encreuats, sopes de lletres, galeries d'imatges, reproductors, etc. Compta amb una versió portable i està disponible en diverses llengües. A la seva web es mostren exemples, els fitxers de descàrrega i diverses ajudes. Hi ha alguns exemples per a l'àrea d'anglès de Primària que són bastant atractius
- Constructor: crea continguts educatius digitals i funciona en Windows i Linux, en local o en un servidor. Té 53 models d'activitats, des de jocs fins a aplicacions i permet la inclusió d'applets. Genera ODE (Objectes Digitals Educatius) en paquets zip. A la web de la Conselleria d'Educacion i Cultura de la Junta d'Extremadura hi ha un paquet de recursos per veure i descarregar que es poden usar a les aules i també en els propis domicilis per fomentar l'autonomia d'aprenentatge de l'alumnat.
ELEMENTS QUE FAN POSSIBLE LA INFORMÀTICA EDUCATIVA
Per a fer possible la introducció de la informática en les escoles, en l'educació dels alumnes, i poder emprar programes de suport informàtic i materials informàtics, és necessari tindre:
- Recursos materials entre els que podem destacar ordinadors, pissarres digitals i taules educacionls.
També cal destacar la importancia de tindre conexió a Internet per a poder accedir a una gran quantitat d'eines i webs que aprofitarem per al aprenentatge dels alumnes.
IMPORTÀNCIA DE LA INFORMÀTICA EDUCATIVA EN LES AULES
En la actualitat, a les escoles dels països desenvolupats es un fet que la educació está en contacte constant amb la informàtica. No obstant no cal oblidar mai, com es diu al vídeo que trobem a continuació, que la informàtica, les TIC no són el fi de la educació sinò que són una eina, un mitja per a millorar el procés de ensenyament-aprenentatge.
Els anys passen i les metodologies educatives no es poden quedar anclades en el passat, han de evolucionar amb la societat. Per aquest motiu apareix la informàtica educativa, cal emprar programes amb soport informàtiques, materials educatius, en definitiva cal emprar les TIC en les nostres escoles. No obstant, aconseguir-ho no es senzill, es necessiten ganes, temps i diners, cosa que en la actualitat és dificil trobar.
En la meua opinió, encara que no siga fàcil, és necessari aprofitar al màxim els pocs recursos dels que dispossen els centres. Els professors han d'esforçar-se per donar els continguts del currículum per mitjà de les TIC.
Açò és possible practicament en totes les assignatures. Per exemple, en matemàticas trobem programes com geogebra que poden resultar molt útils o per a anglés trobem infinitat de jocs en Internet per a poder aprendre vocabulari o gramàtica d'una forma més lúdica.
En definitiva, que la informàtica educativa ja está present en les aules espanyoles és un fet, però encara queda molt per a aconseguir integrar educació i informàtica per a aconseguir un aprenentatge més efectiu.
Els anys passen i les metodologies educatives no es poden quedar anclades en el passat, han de evolucionar amb la societat. Per aquest motiu apareix la informàtica educativa, cal emprar programes amb soport informàtiques, materials educatius, en definitiva cal emprar les TIC en les nostres escoles. No obstant, aconseguir-ho no es senzill, es necessiten ganes, temps i diners, cosa que en la actualitat és dificil trobar.
En la meua opinió, encara que no siga fàcil, és necessari aprofitar al màxim els pocs recursos dels que dispossen els centres. Els professors han d'esforçar-se per donar els continguts del currículum per mitjà de les TIC.
Açò és possible practicament en totes les assignatures. Per exemple, en matemàticas trobem programes com geogebra que poden resultar molt útils o per a anglés trobem infinitat de jocs en Internet per a poder aprendre vocabulari o gramàtica d'una forma més lúdica.
En definitiva, que la informàtica educativa ja está present en les aules espanyoles és un fet, però encara queda molt per a aconseguir integrar educació i informàtica per a aconseguir un aprenentatge més efectiu.
I vosaltres com penseu que es podria aprofitar millor l'informàtica a les aules? amb quins programes o materials treballarieu si foreu mestres de primària per a millorar la educació dels vostres alumnes emprant les TIC?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada