dissabte, 2 de març del 2013

TEMA 4: DOCÈNCIA VIRTUAL: E-LEARNING

En aquesta entrada parlarem sobre l'E-Learning destacant qué és, quines són les seues característiques, els seus avantatges i incoveniets així com quines són les regles bàsiques per a la seua utilització. A més, per a que ho comprengueu tot correctament ampliarem la informació d'aquest blog proporcionant-vos uns enllaços i videos prou interessants. I, per últim, explicarem com podem emprar l'E-learning amb l'educació primària.


En primer lloc cal aclarir qué és E-learning. Podem definir-lo com un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix Internet. Entre les seues característiques destaquem:

  • Aprenentatge molt recolzat en Tutories.
  • Materials digitals i aprenentatge flexible.
  • Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació.
  • Aprenentatge individualitzat versus col·laboratiu interactiu.
  • Utilització d’eines síncrones (en el mateix moment, per exemple wasthsapp) i asincrones (comunicació que no es produeix en un mateix moment, exemple: correu).
  • Administració dels materials en un servidor Web.
  • Conexió professor-alumne separats per espai temps.



AVANTATGES I INCONVENIENTS DE E-LEARNING

Si llegiu aquest article E-learning para todos, us adonareu de que fer possible la utilització de les noves tecnologies multimedia i Internet per a millorar la qualitat de l'aprenentatge, facilitant l'accés a recursos i serveis, i possibilitant l'intercanvi i la col·laboració (E-Learning), és una tasca complicada

Si es desenvolupa correctament té molts avantatges però no tot és positiu, trobem una sèrie inconvenients així com dificultats per a posar-ho en pràctica. No obstant, si optem per emprar E-learning, cal lluitar per a aconseguir que siguen més els avantatges que els  inconvenients.

Entre els avantatges d'introduir les noves tecnologies en l'educació citats a l'article volem destacar els següents:

  • Proporciona un gran nombre de nous recursos educatius.
  • Posar fi als obstacles de espai i temps.
  • Potenciació de la interacció entre els patícips del procés d'ensenyament-aprenentatge. Facilita una formació grupal i col·laborativa.
  • Apropar i facilitar l'ensenyament a persones amb dificultats motrius o sensorials.
  • Favoreix la interactivitat, permet la comunicació bidireccional entre professor i alumne així com entre alumnes.
  • Posa a la mà dels alumnes molta informació.
  • Facilita l’actualització de la informació i dels continguts.
  • Facilita l’autonomia de l’estudiant. 
  • Estalvia costos i desplaçaments.

En el següent video es resumeixen els avatatges que pot suposar emprar e-learning per a formar als empleats d'una empresa:


No obtant, com ja he mencionat abans, no tot és positiu també, com es destaca al article, hi ha una serie de dificultats i inconvenients afegits que cal conèixer:
  • El professor ha d'assumir nous rols com a mediador, dinamitzador i socialitzador.
  • Més inversió de temps per part del professor.
  • Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne que implica tenir que desenvolupar competències específiques i cambiants.
  • Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.
  • Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor/alumne.
  • Requereix més treball del convencional.
  • Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.
  • Hi ha empreses i entitats que utilitzen el ròtul de e-learning sense garantir un mínim de qualitat.
  • Major compromís de l'alumne per a dirigir el seu auto-aprenentatge.
En conclusió, cal anar amb compte i garantir una educació de qualitat aprofitant els avantatges del e-learning i superant els inconvenients.


ELS 7 MANAMENTS PER A L’UTILITZACIÓ DE E-LEARNING

Per a aconseguir una bona educació a distància emprant les noves tecnologies cal complir amb les següents regles bàsiques:
  • El professor ha d’oferir guies clares per a la interacció amb l’estudiant.
  • Una discussió bé dissenyada facilita la cooperació entre els estudiants.
  • L’alumne ha de presentaar projectes durant el curs.
  • Els cursos en linia necessiten una data limit.
  • Els estudiants trien els temes dels projectes.
  • El professor ofereix 2 tipus de Feedback: informació/ Acusament.
  • El professór ha de fer un canvi en la seua metodología ja que no hem d'oblidar que les noves tecnologies per si soles no garanteixen una educació de qualitat. 

ÉS POSSIBLE L'E-LEARNING A PRIMÀRIA?


Com és lògic, pensar en una formació a distància per a xiquets menors de 13 anys no es recomanable. Per a que e-learning siga efectiu l'individu ha de organitzar el seu aprenentatge i ser constant en la seua formació i això no es possible fins que som adults.

Per tant, l'educació primària ha de tindre lloc de forma presencial, els nois necessiten relacionar-se amb els seus companys i tindre una figura d'autoritat (el mestre) que els guie en el seu aprenentatge.

No obstant, això no vol dir que no puguem iniciar als nostres alumnes en l'auto-aprenentatge. De fet hem de fer-ho! Hem de proposar activitats per a fer de forma autònoma a casa emprant l'ordinador, iniciar foros per a que s'ajuden uns als altres i fer que envien tutories als seus professors per a resoldre dubtes entre altres iniciatives.

Als més petits també els podem proporcionar enllaços per a que aprenguen divertint-se emprant les noves tecnologies. Per exemple, el següent video que és una cançó per a aprendre l'abecedari, seria un bon recurs per a que els xiquets treballaren en casa.





I amb acò concluim aquesta entrada! Espere haver-vos servit d'ajuda! Si voleu aprendre més sobre E-learning us recomane aquesta pàgina: Sistemas e-learning, és prou completa.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada