Així com en la darrera entrada vam parlar del e-learning, definit com un ensenyament virtual, ara explicarem un altre tipus de ensenyament que es fa possible gràcies a les TIC: el b-learning, que combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual. A més de defirnir-lo, indicar els seus elements més importants i explicar tres models de b-learning, desenvoluparem les diferències entre b-learning i ensenyament presencial i la seua implicació en l'educació primària.
El primer que cal fer es aclarir qué és b-learning. Segons Amar, el B-learning és l'ensenyament on es combinen les e-eines (com mister wong, google drive, blogger, power point...) amb altres més convencionals (projector, guix, pissarra...) assumint el docent les responsabilitats atorgades per model presencial i pel model.

ASPECTES MÉS IMPORTANTS DEL B-LEARNING
- S’ha de guiar i modelas les discussions quan els alumnes estan connectats
- Per a tractar la informació es requereixen coneixement per a la seua interpretació.
- Permet adquirir coneixements tècnics funcionals.
- No s’aprén en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats, etc.
- Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància.
- Permet la formació de professionals amb competències integrals, sentit crític, creativitat i coneixements de la societat.
Dintre del ensenyament semipresencial, trobem diferents models, entre ells:
- Model basat en les habilitats.
- Model basat en el comportament o actituds.
- Model basat en la capacitat o competències.
B-LEARNING VS ENSENYAMENT PRESENCIAL
En la tabla següent es presenta un resum de les principals diferencies entre l'ensenyament presencial i el b-learning.
Ensenyament
presecial
|
B-learning
|
Presencialitat.
Relació professor-alumne
Transmissió de coneixements
Cultura escrita/oral.
Ús tradicional
de les Tecnologies.
|
Virtualitat.
Noves
Tecnologies (Campus Virtual).
Desenvolupament
de capacitats.
Potenciar
la cultura audiovisual.
Relació
alumnes- propi aprenentatge.
|
A més d'aquestes, en aquest enllaç Diferències entre b-learning i ensenyament presencial trobem un quadre comparatiu on s'amplien aquestes diferències, a més de diferenciar-les també amb el e-learning i el m-learning.
Centrant-nos en les aplicacions didàctiques, també trobem grans diferències entre b-learning i l'ensenyament presencial:
B-learning:
- Buscar i encontrar la informació relevant en la red.
- Desenvolupar criteris per a valorar esa informació.
- Aplicar informació a la elaboració de nova informació i a situacions reals.
- Treballar en equip compartint i elaborant informació.
- Prendre decisions en base a informacions contrastades.
- Prendre decisions en grup.
Ensenyament presencial:
- Estrategies d'adquisició de coneixement:
- Estrategies d'assaig: practicar, repetir, assatjar, memortizar, agrupar i categoritzar.
- Estrategies d'elaboració: resumir, inferir, parafrasear, activar coneixements previs.
- Estrategies d'organització: resumen, síntesi, quadre, mapa conceptual...
IMPLICACIONS A UN AULA DE PRIMÀRIA
L'Educació Primària es caracteritza per la seua presencialitat, els xiquets han d'anar a classe per a sociabilitzar-se alhora que aprenen un continguts guiats pel mestre. No obstant, considere que també és possible introduir el b-learning poc a poc en l'escolar, ja que es pot crear paral·lelament a l'aula real un aula virtual on els alumnes facen preguntes i aprenguen col·laborativament.
D'aquesta manera els xiquets es familiaritzaran amb les TIC i els mestres aprendran a treballar amb una nova metodologia, perque no hem d'oblidar que les tecnologies per si soles no son beneficioses, han d'anar acompanyades amb una bona intervenció pedagògica. A més, els mestres també han d'anar amb compte i coneixer qué poden transportar a l'aula virtual i qué es millor treballar de forma presencial.
Per últim, en aquest video es fa una petita ampliació de qué és el b-learning i com portar-ho a terme correctament:
Espere que us haja servit aquesta informació!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada