dijous, 7 de març del 2013

TEMA 5: DOCÈNCIA VIRTUAL B-LEARNING


Així com en la darrera entrada vam parlar del e-learning, definit com un ensenyament virtual, ara explicarem un altre tipus de ensenyament que es fa possible gràcies a les TIC: el b-learning, que combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual. A més de defirnir-lo, indicar els seus elements més importants i explicar tres models de b-learning, desenvoluparem les diferències entre b-learning i ensenyament presencial i la seua implicació en l'educació primària.


El primer que cal fer es aclarir qué és b-learning. Segons Amar, el B-learning és l'ensenyament on es combinen les e-eines (com mister wong, google drive, blogger, power point...) amb altres més convencionals (projector, guix, pissarra...) assumint el docent les responsabilitats atorgades per model presencial i pel model.



ASPECTES MÉS IMPORTANTS DEL B-LEARNING


  • S’ha de guiar i modelas les discussions quan els alumnes estan connectats
  • Per a tractar la informació es requereixen coneixement per a la seua interpretació.
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals.
  • No s’aprén en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats, etc.
  • Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància.
  • Permet la formació de professionals amb competències integrals, sentit crític, creativitat i coneixements de la societat.




MODELS B-LEARNING


Dintre del ensenyament semipresencial, trobem diferents models, entre ells:

  • Model basat en les habilitats. 
Barreja la interacció entre estudiants i un professor a través de l’ús del correu electrònic, fòrums de discussió, sessions presencials i autoaprenentatge. El professor actua de guia.

  • Model basat en el comportament o actituds. 
Barreja o combina l’aprenentatge presencial amb esdeveniments en línia realitzats col·laborativament. L’estudiant aprén conductes específiques a partir de discussions, aules virtuals...
  • Model basat en la capacitat o competències. 
Aquest model combina una varietat d’esdeveniments d’aprenentatge amb el suport de tutories, amb el propòsit de facilitar la transmissió del coneixements i desenvolupar competències per al millor acompliment.



B-LEARNING VS ENSENYAMENT PRESENCIAL

En la tabla següent es presenta un resum de les principals diferencies entre l'ensenyament presencial i el b-learning.
Ensenyament presecial
B-learning
Presencialitat.
Relació professor-alumne
Transmissió de coneixements
Cultura escrita/oral.
Ús tradicional  de les Tecnologies.
Virtualitat.
Noves Tecnologies (Campus Virtual).
Desenvolupament de capacitats.
Potenciar la cultura audiovisual.
Relació alumnes- propi aprenentatge.


A més d'aquestes, en aquest enllaç Diferències entre b-learning i ensenyament presencial trobem un quadre comparatiu on s'amplien aquestes diferències, a més de diferenciar-les també amb el e-learning i el m-learning

Centrant-nos en les aplicacions didàctiques, també trobem grans diferències entre b-learning i l'ensenyament presencial:

B-learning:

  • Buscar i encontrar la informació relevant en la red.
  • Desenvolupar criteris per a valorar esa informació.
  • Aplicar informació a la elaboració de nova informació i a situacions reals. 
  • Treballar en equip compartint i elaborant informació.
  • Prendre decisions en base a informacions contrastades.
  • Prendre decisions en grup.

Ensenyament presencial:

  • Estrategies d'adquisició de coneixement:
    • Estrategies d'assaig: practicar, repetir, assatjar, memortizar, agrupar i categoritzar.
    • Estrategies d'elaboració: resumir, inferir, parafrasear, activar coneixements previs. 
    • Estrategies d'organització: resumen, síntesi, quadre, mapa conceptual...


IMPLICACIONS A UN AULA DE PRIMÀRIA

L'Educació Primària es caracteritza per la seua presencialitat, els xiquets han d'anar a classe per a sociabilitzar-se alhora que aprenen un continguts guiats pel mestre. No obstant, considere que també és possible introduir el b-learning poc a poc en l'escolar, ja que es pot crear paral·lelament a l'aula real un aula virtual on els alumnes facen preguntes i aprenguen col·laborativament.

D'aquesta manera els xiquets es familiaritzaran amb les TIC i els mestres aprendran a treballar amb una nova metodologia, perque no hem d'oblidar que les tecnologies per si soles no son beneficioses, han d'anar acompanyades amb una bona intervenció pedagògica. A més, els mestres també han d'anar amb compte i coneixer qué poden transportar a l'aula virtual i qué es millor treballar de forma presencial. 



Per últim, en aquest video es fa una petita ampliació de qué és el b-learning i com portar-ho a terme correctament: 



Espere que us haja servit aquesta informació!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada