dissabte, 23 de març del 2013

TEMA 7: WEB 2.0

Amb aquesta entrada aprendreu què és la Web 2.0. i en què és diferència amb la Web 1.0. A més ens centrarem en les seues aplicacions, especialment el de les xarxes socials i les implicacions educatives d'aquesta Web social. Espere que us servisca d'ajuda!



¿QUÈ ÉS LA WEB 2.0?


La Web 2.0 fa referència al fenomen social que va començar en 2003 a partir del desenvolupament de diverses aplicacions en Internet. Amb aquest concepte es fa una distinció entre la primera època de la Web (on l'usuari era basicament un sujet passiu que rebia la informació o la publicava, sense massa possibilitats d'interacció) i la revolució que va suposar l'auge dels blogs, les xarxess socials i altres ferramentes. 

Per tant, la Web 2.0 està formada per les plataformes per a la publicació de continguts com Blogger, les xarxes socials com Facebook, els serveis coneguts com wikis i els portals d'allotjament de fotos, àudios o vídeos (Flickr, youtube). L'essència d'aquestes ferramentes es la possibilitat d'interactuar amb la resta d'usuaris.

En aquest vídeo teniu un petit resum de lo què és la Web 2.0 i la seua relació amb l'educació.






1. DIFERÉNCIES ENTRE LA WEB 1.0 I LA WEB 2.0. 


La Web 1.0 presenta les següents característiques:


  • Págines Web estàtiques.
  • Els continguts són produïts pel Webmaster.
  • L’arquitectura de treball és Client-Servidor.
  • Visualització de continguts mitjançant un navegador Web.
  • L’usuari solament pot llegir el contingut.
  • És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador.


La Web 2.0 presenta les següents característiques:


  • Gran interacció entre els usuaris.
  • La plataforma de treball és la pròpia pàgina web (no és necessari tenir instalat un programari client en l’ordinador).
  • Contingut dinàmic.
  • Visualització mitjançant navegadors, Lector RSS.
  • L’escriptura Web és compartida.
  • La unitat mínima de contingut és el post o article.
  • Tots són autors de la informació.




2. APLICACIONS DE LA WEB 2.0


  • Aplicacions de la Web 2.0 segons la activitat a la qual es destina:
  • Per a expressar-se, crear i publicar: Blocs, Wikis.
  • Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del·licious, SlideShare.
  • Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook.
Per accedir de informació d’interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.


XARXES SOCIALS

Com hem citat abans, les xarxes socials són unes de les aplicacions de la Web 2.0. En la meua opinió són unes de les aplicacions més innovadores i més exitoses de la Web 2.0 en relació amb la Web 1.0. Presenten nombrosos avantatges com els que se presenten en aquesta pàgina: ¿Cuáles son las Ventajas de las Redes Sociales?
  • Socializació: Gràcies a les xarxes socials la comunicació entre les persones ara es pot donar d'una forma molt més ràpida, fàcil i econòmica que fa uns anys. A més, ajuden a mantindre el contacte amb persones que es troben a molta distància i inclús a fer noves amistats amb persones que no coneixes.
  • Negoci: A nivell de treball i negocis també ens faciliten moltes tasques com pot ser per exemple publicitar-se.
  • Informació: És indudable que gràcies a les xarxes socials, estem en continu contacte informat-nos constantment dels canvis que es produixen a nivell nacional i internacional.


A més, no hem d'oblidar que a nivell d'aula, les xarxes socials també poden ser un bon recurs. Normalment, les considerem com fonts de distracció lluny de ser educatives. No obstant, si els mestres les saben emprar correctament poden ser molt útils, ja que és una cosa que els alumnes controlen i amb la qual els agrada treballar.

En aquesta entrada, Las redes sociales en educación, trobareu desenvolupat com les xarxes socials poden influir positivament en l'educació. Es centra sobre tot en com millora la comunicació entre alumnes i professors i els treballs en grup.



3. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0

  • És un espai social horitzontal i ric en fonts d’informació.
  • Està orientat al treball autònom i col·laboratiu.
  • Crític i creatiu, fomenta l’expressió personal.
  • Permet investigar i compartir recursos crear coneixements i aprendre.
  • Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals.
  • Hi ha més interés i motivació.
  • Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sotmetre’ls a comentaris dels lectors.
  • Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
  • Possibilita noves activitats d’aprenentatge i avaluació.
  • Millora competències digitals (cercar, processar i comunicar).
  • Creació i gestió de xarxes de centres i professors.

    Consultant aquest vídeo ampliareu aquest punt, veient les possibilitats d'actuació a l'aula emprant la Web 2.0. i sobre tot, la importància de la Web 2.0 en l'educació a distància.



    No cal oblidar que els alumnes fora de la escola estan en contacte constant amb aquesta Web, per què no hem de portar-la també al aula? Treballant amb les eines que ens proporciona aquesta Web obtindriem molts beneficis com els que nombren aquestos alumnes en aquesta canço, rap amb la que fan una demanda als mestres per a que incloguen les eines 2.0 en les seues classes.




REFLEXIÓ SOBRE LA INTRODUCCIÓ DE LA WEB 2.0 EN LES AULES


Com hem vist en aquesta entrada, la web 2.0 té nombroses aplicacions i moltes de elles poden ser de gran utilitat a les escoles tot i que encara no s'utilitzen massa en les aules espanyoles.

En la meua opinió, es cert que la inclusió de la Web 2.0 en la educació dels alumnes seria molt possitiva. El problema es que cal saber cóm introduir aquestes eines, què cal canviar i què cal conservar. En definitiva cal formar als mestres per a quà sapiguen canviar la seua metodologia tradicional, adequant-la a una societat on la Web 2.0 té un paper fonamental. 




Què penseu vosaltres? Es convenient treballar amb les eines de la Web 2.0 a l'escola? o és millor que les utilitzen només en l'entorn extraescolar?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada